Non Fictie/Fictie

zaterdag 8 december 2007

medicijnzakjes en backpackers


Een paar uur voordat ik word opgepikt, zit ik redelijk rustig een lapje te naaien op mijn medicijnzakje. Een zakje dat járen geleden al door mijn ouders werd meegenomen op hun reis naar India, en aan de stiksels te zien heeft een van hen het zelf in elkaar gezet toendertijd. Enige reparatie is na al die jaren en al die reizen wel nodig, dus ben ik in de laatste uren thuis met draad en naald in de weer.

Dat had vroeger natuurlijk nooit gekund; toen moest ik op het laatste moment mijn hele tas nog inpakken. Mijn backpack, die ik dit jaar voor het eerst heb ingeruild voor een trolley (en een rugdrager en een bedje en een handbagagetas en een rugzakje voor nano...woej, wat is het toch leuk met een kind te reizen...!). Daarmee ben ik vanaf nu vast ook geen backpacker meer...Laat staan die stoere backpacker die altijd vol trots met een inimini backpack de minste kilo's uit de bagageweegschaal wist te krijgen. Die zich geen minuut zorgen maakte over de vlucht (en dus niet tig keer aan de telefoon hing met klm met vragen over kindervoeding, vrije stoelen, in te checken rugdragers enzovoort enzovoort). Die geen vliegangst had en zelfs met een lichaam nog half in de roes van het feestje de avond ervoor, vrolijk het vliegtuig uit sprong (terwijl ik nu al ongeveer 150 keer bedacht heb dat ik het toch wel echt heel jammer zou vinden als het vliegtuig neer zou storten) . Die alle adviesen over veiligheid, inhoud van medicijntasje en wel en niet te eten voedsel aan haar laars lapte. Die het voor mietjes vond om van te voren een hotel of hostel te boeken voor de eerste nacht...


Nee ik moet eerlijk zijn:


Ik ben geen backpacker meer.



Terwijl ik de laatste steekjes aan het medicijnzakje naai, zie ik in mijn gedachten Nano over een jaar of 14 met een backpack op zijn rug, vol spanning over zijn eerste reis alleen naar het land van zijn vader, aan zijn moeder vragen of ze alsjeblieft op het laatste moment nog een lapje wil naaien over een gat in het medicijnzakje dat zijn opa en oma ooit nog mee naar India hadden genomen. Dan heb ik met deze reis mijn doel bereikt en is tevens het backpackerstokje doorgegeven...Komt alles toch nog goed!

8 opmerkingen:

  1. Natuuuuuurlijk komt alles goed!
    Je bent een onwijs stoere, dappere vrouw die dit durft te ondernemen met en voor haar zoon. En een heeele lieve mama die er helemaal goed doorheen gaat komen met Nano. Dat gaat helemaal goedkomen.
    Goede reis! (hoeveelste keer is dit nu totaal dat ik dit heb geschreven aan je???)
    Veel knuffels, Jessica en Tiara.

    PS. Genoeg dvd's mee?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. lieve eef,
    hoe kun je nou geen backpacker meer zijn als je je zoontje op je back hebt. Dan ben je toch zeker een super backpacker.
    Ben blij dat het medicijnzakje nog dienst doet. (ik ben echt geen backpacker meer, ook al gaat de rugzak volgende week weer mee naar ghana, togo, benin, niger en burkina. maar mijn medicijnen zitten tegenwoordig in een echt toilettasje!)
    Geniet van je reis, stuur af en toe een sms, en als je me nodig hebt: ik ben in de buurt!!!
    heel veel liefs!
    Dorine
    ook goede reis van Walter

    BeantwoordenVerwijderen
  3. lieve eef,

    jammer dat ik je moest achterlaten zonder te weten of ze wel een goede plek voor jou en lepel hebben gereserveerd. ben erg benieuwd hoe de vlucht ging en hoe het nu gaat en naar morgen, feest met papa!

    laat je snel iets van je horen?!
    liefs tm

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nog nooit een backpacker geweest, maar ik denk dat je je rug genoeg gepacked hebt.

    En wat lees ik nu. Stress over plaatsen in het vliegtuig? Ik ga er vanuit dat Nano een mega-engel is geweest en dat je niet nog dagen moet bijkomen van de stress..Haha..

    Mutsenmoeder jij...(zonnenbrilsmiley met hoofdletters)..

    Geniet jij nu maar...Samen met je zoon, met 27 graden en witte en bruine billen....Op een strand en zo..

    okusanyuka babiri omwaaka Nano..

    okunywegera, Marlous

    BeantwoordenVerwijderen
  5. er is er een jarig hoera hoera
    dat kun je wel zien dat is hij!
    dat vinden wij allen zo prettig jaja, en daarom zingen we blij:

    hij leve lang
    hij leve lang
    (38 keer)

    lieve nano gefeliciteerd met je verjaardag!!! maak je er net zo'n mooi feest van als je doop?! met mooie zingende negerinnen.

    een hele fijne dag voor jullie allebei (allemaal). dikke kus van ons!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Joehoe! Hiep hiep hoera! Nano is jarig! Het is alweer 2 jaar geleden dat ik het allermooiste kindje ter wereld zag komen, ongelofelijk... Ik hoop dat jullie het daar fijn hebben en dat alles goed is gegaan met de reis en dat jullie een fijne dag hebben vandaag.

    Een hele dikke kus van Mara (en vast ook van Ina-heb-je-nou-een-wee, die vandaag ook samen met haar collega's herinneringen ophaalt aan die ene dag dat de lichtjes van de vacuumpomp het even niet meer deden...)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hieperdepieper.......Nano is al weer 2 jaar....Gefeliciteerd afrikaanse prins..

    En je mooie billen en piemel komen maar mooi op een canvasdoek.

    Jullie hebben een prijs gewonnen bij de zomerfotowedstrijd..

    Kus van Marlous

    BeantwoordenVerwijderen
  8. geen sms-jes kunnen sturen, vanmorgen in alle vroegte al dikke felicitatiekussen doorgemaild, de hele dag gekeken of je ze in een internetcafé in ontvangst hebt genomen, en ons allen even laat weten of je goed bent aangekomen..... maar nog niets. Moet weer even wennen dat je in Oeganda zit en dat er allerlei redenen kunnen zijn waarom je vandaag geen kontakt met ons achterblijvers kunt maken. Maar wij vieren het hier met iets lekkers, en af en toe een blik op de foto van een jaar geleden: Nano in zijn afrikaanse pak met hoedje bij een taart met 1 kaarsje.

    Het vriest hier 'snachts, en overdag wordt het maar een graad of 4. Jij moet waarschijnlijk weer even wennen, maar kunt dan genieten van zon en warmte(of is het hitte?). Ik hoop dat je een leuk klein feestje hebt kunnen bouwen vandaag. Weer een mijlpaal!!! Geniet ervan!
    dikke kus, Dorine

    BeantwoordenVerwijderen