Non Fictie/Fictie

zaterdag 12 maart 2005

Les 6

Deze les zal ik u leren hoe u een extra dag (of extra dagen) vrij kunt krijgen, en nog veel belangrijker hoe u die op Oegandeze wijze invult.
Voorbereiding:Zorg dat het regenseizoen begint (niet noodzakelijk maar wel erg prettig is het als u ook probeert controle te hebben over waar u zich bevindt op het moment dat dit gebeurt, een suggestie: zorg dat u zich op de Nijl bevindt, of nog beter: ín de Nijl omdat u zojuist door een enorme golf uit uw boot bent geslingerd...
U moet er ook zorg voor dragen dat het begin van dit regenseizoen gepaard gaat met een mooi staaltje noodweer, ik suggereer: een portie donder en een even zo grote portie bliksem, een aantal aardige windhozen, eventueel naast de noodzakelijke regen (want waar zou een regenseizoen zijn zonder regen?) ook hagel. Wat heeft u tot dusver bereikt? Nou , u kunt er ongeveer zeker van zijn dat u de komende 24 uur met een powerbreak te kampen hebt. Ook de 12 daaropvolgende uren zit u aannemelijk zonder stroom, en bij een goede beurt maakt u zelfs kans om de 24 daaropvolgende uren ook nog zonder stroom te zitten. Dus; we hebben regen (dus u kunt niet buiten filmen, en geen les geven), een powerbreak (dus u kunt niet monteren, geen licht aandoen) en ten gevolge van de regen kunt u ook niet van A naar welke andere letter ook; de wegen zullen u vrij snel duidelijk maken dat u geacht wordt te verblijven waar u bent.

Voor een Mzungu is het niet gebruikelijk een hele dag niks, maar dan ook echt niks te doen. Hierbij zal ik u dan ook een handleiding geven hoe u de dag zelf zo niksdoen-mogelijk doorkomt: Word op de gebruikelijk tijd wakker (ditmaal niet door de Oegandeze muziek die uit allerlei kleine cassetterecordertjes schalt, niet door weet ik veel wie allemaal in de ochtend ruzie moet maken, niet door de enorme veetrucks die luid toeterend uw huisje passeren, maar door het gekletter van regen op uw golfplaten dakje). Besef dat het regent. Sta op en check of de stroom toevallig al terug is. Dat is wslk niet het geval. Neem ontbijt, bekijk de situatie buiten. Concludeer dat uw studenten in de regen het niet gepast vinden om buiten hun huis te komen. Ga terug naar je kamer en ga op bed liggen. Nu begint het niksdoen. U kunt uw ogen gewoon open houden, mocht u dat te moeilijk vinden, dan kunt u uw ogen sluiten. Na een tijdje (als u een dag niks doet, is tijd ook niet belangrijk, dus ik zal u niet vermoeien met het noemen van tijden bij elke niet-actie) kunt u wederom opstaan, richting lichtknopje lopen, concluderen dat de stroom nog steeds niet terug is. Nu bent u op een punt voor gevorderden aangekomen: niksdoen in het openbaar. U gaat naar buiten, loop niet te ver, ga voor uw deur zitten. Het enige wat u nu hoeft te doen, is zitten. De eerste keer zal het wennen zijn, maar als u echt gevorderd bent, kunt u dit heel lang volhouden.
Tips om het lang vol te houden: kijk naar de regendruppels. Zing een liedje in uw hoofd, beweeg met uw tenen.Mocht u in een dip komen, ga dan even de straat op, loop van de ene kant naar het dorp naar de andere, en weer terug. Denk er bij het lopen aan dat u geen haast heeft, beweeg uw benen niet te snel, til ze liefst ook niet echt op, u bent ten slotte niks aan het doen vandaag.

In het openbaar niks doen is wennen. U zult zich misschien schamen, afvragen wat anderen er wel niet van zullen denken dat u de hele dag niks doet. Wel, geef uw ogen eens de kost terwijl u in het dorp heen en weer loopt. Wat ziet u? Juist, enkel mensen die hetzelfde doen als u; niks. Of zoals ze het hier zo mooi zeggen: being around. Als u weer thuis bent gekomen, is het tijd voor uw siesta, want het zal u misschien verbazen, maar tijdens zo'n dag is slapen een heerlijke manier om tot rust te komen. Na uw middagdutje (neem hier gerust de tijd voor, middagdutjes zijn hier niet aan een tijd gebonden, u kunt het makkelijk uitrekken tot een avonddut) kunt u hetzelfde doen als in de ochtend. Af en toe kunt u een praatje maken met anderen die deze dag de zelfde missie hebben (u kunt ze herkennen aan de plaats waar ze zitten (meestal in de schaduw), hun dromerige blik en hun hangende houding), maar maak het niet te bont. Ga naar bed wanneer u zich weer moe begint te voelen. Schaamt u zich vooral niet als dat vlak na uw middagdutje is. Slaap lekker, morgen wslk weer een dag niks doen!

Als u deze les goed onder de knie heeft, kunt u ook eens proberen een dag of dagdeel niks te doen zonder dat daar aanleiding toe is. En u zult zien, het wordt steeds gemakkelijker...

10 opmerkingen:

  1. Haha, regenseizoen! We hebben sneeuw (gehad eigelijk maar ik ben niet zo snel met berichtjes schrijven...)(vandaar dat ik nu ook eindelijk eens reageer). Vrij krijgen gaat hier bij RGS mooi niet door, zelfs niet bij regen noodweer sneeuw zon schuimbekkende honden want het is stik druk! Nou er komt zo weer een vieze vuile....
    sollicitant, dus ga weer verder!!
    veel plezier daar nog!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hey die eef!
    dat klinkt dus prima!
    heb je je bulkboeken al uit ofzo?
    hier is het echt sjagerijnig weer; regen (ik weet niet waar jorgo zich bevindt, wsl ergens in het verleden). maar een powerbreak zal er wel niet in zitten!
    nou, pas goed op jezelf, eet gezond en veilig weer terug. ok?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hey eef! een goed idee, leren niksdoen zonder je schuldig te voelen of te schamen. Ik stel voor dat heel nederland tegelijk alle electrische apparaten aanzet, in de hoop op een powerbreak..maar ach. Dan verwacht iedereen dat je dat gaat oplossen en dan is niks doen helemaal uit den boze. Gelukkig ga ik begin mei op vakantie! dan gaan we het niks doen eens proefondervindelijk meemaken... hoop ik!
    liefs, ook van maurits die na een 16 urige werkdag ook het niets doen is verleerd...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. liefu eefju,
    dat nix doen schijn je goed onder de knie te hebben, en zo te horen lig je nu op bed zonder aanleiding( koorts of zo) dus ik neem aan dat je inmiddels weer wat tropen weerstand tegen de malaria hebt opgebouwd.
    ik , hier vanuit mijn zuidlimburgse huisje, waar de lucht donker is geworden en de regen na een donderslag ook begint te gutsen, denk dan meteen dat filmpjes van afrikaanse dorpjes in de regen zeer boeiend kunnen zijn, en dan vooral het registreren van wat jij hierboven beschrijft: people hanging around. en dat door zo'n romantische met regendruppels bevlekte lens! leg dat lanterfanteren in de regen maar vast!! Dus, allé, dat bed uit, de camera gepakt en het dorp in. Voor nix gaat de zon op en valt er regen uit de lucht en voor al het andere moet je wat doen.
    En je studenten kunnen toch ook in de regen een camera vasthouden? dan kan er één de paraplue hanteren en heb je al weer een groepje aan het werk.
    Bestaat dat super schooltje eigenlijk nog?
    Het is toch godgeklaagd, je bent nog geen 6 weken weg en je ligt ook al de hele dag op je luie reet.
    Zo heb ik je wel niet opgevoed!
    Als je terug komt wil ik films zien, veel films, over alles wat je meemaakt , dus ook over het regenseizoen. En jij in de Nijl. en jij in bed, en jij op de stoep voor de deur....
    dikke knuffel, dorine

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jezus zeg, het lijkt wel uitkering trekken daarzo!
    Ik dacht dat je daar zo´n hekel aan had :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hé Eef, ik doe van alles maar dat leidt tot niks. Dus ik kom d'r wel, begrijp ik....!?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hoi meisje uit het huisje van goudlokje,
    ik heb volgens mij zo'n zelfde ervaring als Jos, maar misschien dan extremer: ik heb continu het gevoel dat ik iets moet doen, maar het voelt alof ik niets doe (je weet wel, dat gevoel dat ik al m'n hele studie heb).
    het wordt dus hoog tijd om een 'verplicht' nietsdoen hier in te voeren. wat dat betreft vond ik het idee van linda wel het proberen waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha die Eefju,

    leuk zo nu en dan wat van je te horen.

    Vindt dat maar eng zo, die openbare reacties..

    Goed te horen dat verder alles ok is. Met mij is t prima.

    Groetjes Sioux

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goed zo Eef! Intergreren!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. zo'n start van een heftig regenseizoen ken ik ook onder de naam sibiboesi, wat zoveel betekent als het schoonvegen van het bos; figuurlijk gezien past het uitstekend in deze vastentijd, waarin wellicht menigeen zich aan het ontgiften of ontslakken is ter schoonmaak van het lichaam; die mentale voorbereiding heb jij met je bonenkuur al lang achter de rug begrijp ik. Het is te merken dat jij nog meer lessen in nederigheid krijgt dan anderen in film maken: ga zo door! en laat je vooral niet opjutten door al die bakra's die het of zelf druk hebben of vinden dat lessen in nederigheid lijken op het liggen op je luie reet... ik ben zeer benieuwd welke volgende les men voor jou in petto heeft.

    BeantwoordenVerwijderen