Non Fictie/Fictie

dinsdag 3 maart 2009

de mango valt niet ver van de boom

Mijn eerste nacht in Oeganda droomde ik over een heerlijk ontbijt met een kom conrflakes. Ik werd bijna watertandend wakker. Na een dag was er natuurlijk nog geen enkele reden om Nederlands eten te missen, maar de ervaring van voorgaande reizen naar Oeganda zorgde er voor dat ik na een dag al bijna heimelijk terug dacht aan het Nederlandse eten. Mijn zoon is niet veel anders. Al na een paar dagen begon het. We kunnen met z'n tweeen na een Oegandese maaltijd te hebben genuttigd heerlijk hardop fantaseren over al het Nederlandse eten. Dan noemen we al schuimbekkend omstebeurt de lekkerste toetjes op die we kunnen bedenken. Of de lekkerste gerechten die we thuis eten. Of Nano vertelt dolenthousiast over al het eten dat hij bij Nijntje krijgt. (En dat zijn boontjes uit potten en andersoortig onsmakelijk eten, kun je nagaan). Heerlijk om een zoon te hebben die dezelfde liefde heeft voor eten -en ook dezelfde afkeer voor de niet al te smakelijk Oegandese keuken...
Gelukkig heeft nano de afgelopen weken toch ook zijn eigen favorieten ontdekt, als het om eten in Oeganda gaat. Elke ochtend stapt ie door het dorp heen, in zijn broekzakje Oegandese Shillings. Bij het minisupermarktje haalt hij yoghurt uit een zakje, maar niet voordat hij eerst heeft gekeken of de chapatibakker al wel aan het werk is voor hem. Want daarna gaat hij meteen door naar zijn favoriete kraampje. Een wit bouwvalletje van een metertje breed. Ze bakken de lekkerste chappaties van het dorp. En nano kan er geen genoeg van krijgen. Al roept ie 20 keer per dag dat hij geen chapatimonster is, het hele dorp weet dat het tegendeel waar is. Hij verslindt ze, zoals een leeuw (leeuwen? hebben ze die in oeganda? geen idee...) zijn prooi. En hij koopt er altijd eentje extra. Om uit te delen aan zijn vriendjes. Want delen is leuk. Het kostte aardig wat pijn en moeite om hem dat aan zijn verstand te peuteren de afgelopen weken, maar uiteindelijk is het redelijk gelukt. Melk drinkt ie van zijn eigen koe. Die staat helemaal aan het eind van het dorp. En hoewel we elke ochtend te lui zijn om op te staan als de koe gemolken wordt, vindt ie het ontzettend interessant dat zijn melk van zijn eigen koe komt. In de avond koopt ie vaak op eigen houtje popcorn, op de pof. Dan komt ie met een zakje popcorn thuis, dat ie gekocht heeft in een iniminikraampje voor papa's huis. Maar hij had geen geld bij zich, dus of we hem even geld kunnen geven zodat ie kan betalen...En zo is er toch heel wat te genieten over de hele dag heen.

5 opmerkingen:

  1. lieverds, is het echt zo erg? kun je niet samen fantaseren hoe lekker het oegandese eten is?
    waar het allemaal naar smaakt? waar het allemaal op lijkt? Vertel eens dan hoe het aanbod eruit ziet? Geldt dat ook als je ergens in een eettentje wat gaat eten? Wat kun je in restaurantjes dan krijgen?
    Betekent dat dan dat je uitgehongerd en broodmager terug gaat komen?
    Zal ik jullie dan bij thuiskomst verwennen met een lekkere pompoensoep, een ovenschotel met geraspte kaas erover, een salade met feta en olijven en avocado of artisjok, en een toetje van witte chocolade met geitenkaas en room?

    Hou vol he, en toch ook genieten van wat er allemaal is, dat we hier niet hebben.

    liefs, Dorine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. pffff...

    als je bij ons bent, gaan we wel als je wilt Friet halen...

    en wie weet gaan we ook wel zwemmen...

    Rop

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Krijg honger van je bericht. Denk dat ik maar een olijven-broodje van die heerlijke bakker hier op de Gijsbrecht ga maken met geitenkaas, honing, zongedroogde tomaatjes en een blaadje rucola salade.
    Ow en ik heb nog een versgeperst sappie in de koelkast staan, dat misstaat er zeker niet bij. Ik proost op jullie!
    xxx

    Sorry dat was gemeen, volgend weekend lunchen jullie gewoon met me mee, deal? Vind ik ook veel gezelliger ook! Zal beter smaken in jullie gezelschap. Bah vies dat broodje in me eentje...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. grappig dat dat dan toch anders is hier in peru: ik zit me echt continu lekker te maken over alle dingen die we vandaag weer kunnen gaan eten. en de jongens genieten daar ook enorm van!!alleen de grote brokken vlees blijven toch afschrikken en die kunnen me dan ook echt niet bekoren. maar verder genieten wij hier juist van alle lekkere dingen die we in belgie/nederland niet hebben!!(of omdat het daar te duur is, of omdat ik daar gewoon te lui ben om bepaalde dingen te maken.....)
    hoop dat we snel samen weer eens iets lekkers zullen eten terwijl wij lekker zullen kletsen over onze avonturen en onze jongens hun nieuwe ervaringen uit vaderlanden kunnen uitwisselen!!!
    liefs van pino en de jongens

    BeantwoordenVerwijderen
  5. volgens mij is het vrij duidelijk.
    Het kan toch niet zo zijn dat het in oeganda warmer is (voor de meesten dan ;-) en het eten ook nog eens voortreffelijk? Dan zou iedereen straks in oeganda gaan wonen, en dat kunnen ze natuurlijk niet hebben (en wij ook niet). Dus fantaseer maar lekker verder over het eten hier, dan kun je als je hier bent weer fantaseren over het land daar... en zo blijft het nog een beetje afwisselend in het leven...

    linda

    BeantwoordenVerwijderen