Non Fictie/Fictie

vrijdag 2 januari 2009

paspoort

Waar het voor velen vooral gedoe is om eens per 4 jaar een nieuw paspoort aan te vragen (want natuurlijk zijn de gemeentehuizen nooit open als je níét hoeft te werken, en uiteraard weigert je kind op het moment supreme dat de ambtenaar aan hem vraagt wie die vrouw is die naast hem staat, ook maar iets te zeggen dat op 'mama' lijkt...), is het voor de globetrottende medemens vooral een heel emotionele aangelegenheid. En aangezien ik mezelf nog steeds reken tot de (gematigde) globetrotters der aarde, stond ik afgelopen maand dus weer een beetje met knikkende knieën op het gemeentehuis.
Vier jaar geleden was het al geen makkie geweest. Een boekje waar middels stempels en visa te zien was dat ik voor het eerst van mijn leven buiten Europa was gereisd (naar India, waar ik zo in shock was van alles dat ik in mijn herinnering al die weken alleen maar naar de grond heb gestaard omdat ik dacht anders gek te worden...). Mijn reis naar Zuid-Amerika stond er met een een hoop stempels (want bijvoorbeeld eventjes voor mijn verjaardag naar Chili, stempel, stempel) in beschreven. De reis waarbij ik me voor het eerst een echte backpacker voelde (en het illegaal beklimmen van de Machu Picchu denk ik wel het hoogtepunt is van mijn globetrottende carriere tot nu toe.)
Het paspoort waar ik afgelopen maand afscheid van heb genomen, was nog wel wat betekenisvoller voor mij. Zo stonden er stempels in die symbool stonden voor de eerste keer dat ik voeten op aarde zette op het Afrikaanse continent. Waar ik eigenlijk alleen maar heenging omdat mijn docent me het zo vriendelijk vroeg, want eigenlijk had ik helemaal niks met Afrika, wilde liever nog een keerjte naar Zuid-Amerika. Dat ik tegen mijn eigen verwachtingen in, meteen vanaf de eerste dag helemaal verliefd werd op Afrika, mag inmiddels voor niemand meer een geheim zijn.
En dan de stempels van 2005, op mijn 23ste verjaardag het eerste visum voor Oeganda, een land waar ik stiekem nog van had moeten opzoeken waar het nou precies lag. Geen haar op mijn hoofd dat eer toen aan dacht, dat er in twee jaar tijd nog wel twee visa bij zouden komen van hetzelfde land.
De grootste verrassing van dat hele paspport is natuurlijk de sticker die door een ambtenaar op mijn verzoek op de pagina 'Kinderen' is geplakt. Een klein vrij donker jongetje prijkt er op de sticker; mijn zoon.
En hoewel ik er uiteraard na drie jaar al best aan ben gewend dat mijn leven zo is gelopen, kan ik me als een buitenstaander verbazen over het verhaal dat dit paspoort vertelt. Het leven zit vol verrassingen, en ik hou er van!!! Op naar het volgende paspoort met over vier jaar hopelijk net zo'n mooi stempel-verhaal!

7 opmerkingen:

  1. That's the spirit! Ik dacht al zoiets uit van je gehoord te hebben onlangs... iets over optimisme ofzo? lp

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hee, je mag ze toch wel bewaren. die paspoorten? Gat erin en mee naar huis voor in de schatkist toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. en dan ook een nieuw stickertje op de kinderpagina? :D
    "ik ben geen soeneniertje, ik ben gewoon nano!"
    ik heb er zin in eef, moet nog even op zoek naar mijn gele paspoort, en inentingen controleren.

    liefs tm

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En ik heb er ook zin in... laat dat paspoort maar gauw weer meer ugandeese stempels krijgen!! Kben benieuwd naar een pratende Nano en naar jouw een jaartje verder!! Kom maar gauw. Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. lief dat ik erbij was toen je het hoogtepunt van je globetrotter-zijn beleefde. hoewel hetgeen dat erna volgde zeker ook niet onderdoet!!!!maar blijft dat dat wel een supertocht was!!!!ik ben blij dat ik ook snel weer eens wat stempels in mijn paspoortje erbij zal krijgen, en mijn jongste zoon zelfs in zijn geheel eigen paspoort!!!!stoer he!!!
    liefs pino

    BeantwoordenVerwijderen
  6. na wat europese en aziatische stempels is het inderdaad de hoogste tijd voor een nieuw continent. ik heb er heel veel zin in.
    ik zal trouwens geen kinderen kunnen krijgen...de turkse douane heeft over dat deel van mijn paspoort vrolijk hun stempels geplakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Eet jij wel eens kletskoppen?
    Ik zit er nu aan en kan concluderen dat ze een behoorlijk verslavende werking hebben. Pakje is zo leeg. Maar dat terzijde.

    Mooi verhaal Eef. Bewaar je je oude paspoorten wel? In je mooie nieuwe kast bijvoorbeeld?
    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen