Non Fictie/Fictie

maandag 19 januari 2009

een grote wereld

Het is vandaag 19 januari, een prima dag om eens even iets recht te zetten. Mensen om mij heen worden dertig, of iets wat daar dicht in de buurt komt. En dus praten mensen om mij heen over kinderen. Over wel of niet. En dus hoor ik zo nu en dan het hele scala aan voors en tegens langs komen. Iets hebben om voor te leven, je vrijheid opgeven, je stamboom voortzetten, nooit meer kunnen uitslapen. Een veelgehoord tegenargument is dat je wereld zo klein wordt als je een kind krijgt. Pardon? Goed, dat gaan we dus even recht zetten. Je wereld wordt níét kleiner als je een kleine krijgt. Sterker nog: hij wordt enorm groot. Ik heb de laatste maanden bijna elke Hilversumse kroeg van binnen gezien en kan u zodoende precies een lijstje geven van welke kroeg een rookvrije zone heeft, welke net doet of het rookverbod er nooit gekomen en welke de roker ook met de enorme vorst buiten laat roken. Ik kan u ook precies vertellen hoe de gemiddelde bedrijfskantine van de Hilversumse supermarkt eruit ziet. (behalve die van de aldi, daar was ik niet welkom). Hoe ik daar terecht kom? Door mijn zoon, die me altijd op de meest onmogelijke momenten van achterop de fiets, of al lopend aan mijn hand, de meest gevreesde zin van 2009 toefluistert: 'Mama, ik moet plassssssssssssen'. Na deze zin, tasten mijn ogen binnen een paar seconde de omgeving af. Meestal is de conclusie hetzelfde: het kan nu écht niet. Maar voordat ik begonnen ben met een zin over 'het ophouden', heeft nano zijn zin altijd al uitgebreid met de toevoeging 'Ik moet echt heeeel nodig'.
En zo weten we dus inmiddels beide de weg achter de schermen bij de Dirk, en bij de Albert Heyn, en bij de Pizzabezorger, een willekeurige kapper, de wasstraat, cafe A t/m Z.

De keus voor wel of geen kind, moet iedereen zelf maken, ik zou niet durven mensen ervan te overtuigen ervoor te gaan en zie dat ook totaal niet als mijn missie. Maar als je nou geen kinderen wilt, omdat je wereld dan zoveel kleiner wordt, dan wil ik dát bij deze dus wel even wegnemen en zie ik het geboortekaartje graag tegemoet komen!

4 opmerkingen:

  1. lieve eef,

    een grote wereld voor een grote meid. Alweer een jaartje ouder: gefeliciteerd. Geniet er maar van met je zoon. En ga dan maar bij een van die plasplaatsen ook een lekker taartje eten om je verjaardag te vieren. En met zo'n mazdaatje wordt je wereld nog veel groter. Zo groot dat je je hand er niet meer voor omdraait om op een piepklein plekje je mazdaatje even te stallen, zodat je met je zoon weer gezellig een aantal toiletgelegenheden kunt gaan inspecteren.
    Dit onderzoek kun je misschien te gelde maken voor een leverancier van toilethygiëneartikelen. Waar komen de handjes van mijn 3 jarige zoon allemaal mee in aanraking, en hoe hygiënisch is dit?
    Geniet van je dag!
    Liefs, Dorine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Eef,

    Met zucht van verlichting zie ik als laatste woorden op je blogje: 'Geplaatst door eefju' staan. Dat is wellicht een beetje rare reactie, maar als je je nog herinnert waar we het over hadden vannacht, toen ik je zo ontzettend mooi toe-zong vanuit mijn bed, dan weet je wel wat ik bedoel.

    Dankjewel dus voor het niet-plaatsen van het filmpje m.b.t. het terugduwen. Ook bedankt voor het niet-terugduwen an sich. Ook mijn wereld maakt hij groter. En daar ben ik zowel hem als uzelf zeer dankbaar voor. Tot vanavond!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. eef,

    als fervent anti-kind (en moe van het vragen of ik niet.....), wil ik je graag even wijzen op een klein detail:

    je wereld wordt groter, omdat je elke toiletgelegenheid in HILVERSUM kent...

    niks meer aan toe te voegen : )

    hoewel ik wel begrijp dat je het allemaal een beetje positief probeert te bekijken, dat blok (aapje)aan je been :D

    je weet wel wie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. je bent de bowlingbaan vergeten.

    BeantwoordenVerwijderen