Non Fictie/Fictie

donderdag 22 januari 2009

moeder is jarig.

De dagen voorafgaand aan mijn verjaardag, had ik mijn zoon al meerdere malen ingelicht over het heugelijke nieuws dat ik binnenkort jarig zou zijn. De verwachtingen waren dus hooggespannen dat zoonlief zijn spaarpot zou hebben omgekeerd om bij een winkel een prachtig cadeau voor zijn moeder te kunnen kopen.

De avond voorafgaand aan mijn verjaardag.
'Nog even slapen he, mama en dan ben je jarig. Hier, mag jij al mijn vriendjes vannacht hebben'

En zo werd ik op mijn verjaardag wakker tussen giraf, poppie, zussie, De Grote Beer, Doppie het Aapie, muis, eend, konijn, Meneer Jummie en hond (die ooit van mij was maar die zoonlief zonder pardon aan zijn vriendengroep heeft toegevoegd). Een feest was het eigenlijk niet, want zelfs in mijn tweepersoonsbed namen Nano's vrienden enorm veel ruimte in.

Nano werd wakker en kwam bij me in bed gekropen. Hij was mijn verjaardag niet vergeten, bleek wel toen hij zijn handje openvouwde en er een oud klef Sinterklaassnoepje te voorschijn kwam, dat hij de dag daarvoor in de buurtsuper had gekregen. Hij had het bewaard voor mijn verjaardag!
'Hier mama, hou maar even vast,' zei hij gul, terwijl hij zelf met zijn vingertje het snoepje ook vast bleef houden. Ik dacht dat het een soort cadeautje was, maar zijn handje liet het snoepje niet los. Het was een eer dat ik op mijn verjaardag even zijn snoepje mocht vasthouden, waarna hij er zelf een hap van nam.

Daarna kregen we aan de ontbijttafel een soort van ruzie. Nano vond dat het ook zijn verjaardag was. Ik vond van niet.

We fietsten naar zijn gastouder toe, Nano achterop. 'Hey, nu heb je nog niet voor me gezongen!' roep ik naar achteren, referend aan de vele malen dat ie de dag ervoor had verteld dat hij voor me zou gaan zingen op mijn verjaardag.
'He wat jammer nou,' luidt zijn antwoord. Ik vraag of ie het alsnog wil doen. Hij zegt dat het te laat is.

's Middags haal ik hem op bij de gastouder. Zijn eerste vraag is of ik wel nog taart voor hem bewaard heb. Dan komt hij aan met een kroon die hij samen met de gastouder gemaakt heeft. Ik ben blij verrrast, maar merk op dat hij misschien wel een beetje klein is voor me. Verontwaardig kijkt hij me aan; ' Maar hij is voor míj, mamma'.
Dus fietsen we terug naar huis, Nano een kroon op zijn hoofd, mensen die Hoera naar hem roepen.

Thuis zingt hij alsnog voor me, onder toeziend oog van zijn opa en de buurvrouw, die hem een groot applaus geven.

Mijn verjaardag zal nooit meer hetzelfde zijn.

4 opmerkingen:

  1. lieve eef,

    het concept verjaardag heeft ie zo te zien al door. dit jaar moet je met hem werken aan zelf croissantjes bakken en sap uitpersen, en laat hem zien waar leuke winkels voor mama zitten...
    volgens mij moet het dan volgend jaar goed komen!
    liefs jezus

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zal ik dan zaterdag of zondag maar langs komen om voor je te zingen en een kadootje te brengen? Want zo is het systeem toch ook wel een beetje, Dat doen moeders voor hun kinderen, en - zolang ze klein zijn- niet andersom. Nog even onduidelijk: bak ik dan een taart of doe jij dat?
    liefs
    Dorine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat vergeet je toch de rest van je leven niet. Dat je op je verjaardag even zijn snoepje mocht vasthouden!
    En ik wens jullie nog veel verjaardagen samen.

    Math

    BeantwoordenVerwijderen
  4. met een beetje vertraging mag je straks hier je verjaardag nog een keertje vieren... der zijn vast nog wel wat snoepjes of afgekloven tweedehands botjes die je dan even vast mag houden!! Gefeliciteerd mama Nano!! Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen