Non Fictie/Fictie

woensdag 16 februari 2005

les 4

Moedergevoelens

Stel: u bent een vrouw van begin twintig, en hoewel u in uw omgeving steeds meer mensen bezig ziet met het produceren van nageslacht, is dat momenteel wel het laatste waar u zelf mee bezig bent. Noem het egoisme, maar u wilt graag uw eigen leven leiden, uw individuele dromen najagen, en nageslacht lijkt niet concreet bij te dragen aan die droom. Geen reden tot paniek. Die moedergevoelens komen vanzelf wel. Bijvoorbeeld als u naar een ver land vertrekt en daar in de Kibanja( het ‘weeshuis’ waar u verblijft) in aanraking komt met een klein jongetje genaamd Dyon. Dyon is een aantal maanden geleden op de wereld gezet (zowel vader als moeder kunnen niet vertellen wanneer dat precies was, maar laten we uitgaan van een maand of 20 geleden) door een man en vrouw, toen samen gelukkig genoeg om het bed te delen. Aan dat geluk komt een eind als vader moeder met zijn buurman en tevens goede vriend in bed betrapt. (De vriendschap tussen de twee heren blijft overigens wel intact doordat de buurman een stoel aan vader geeft om het goed te maken) Moeder wordt de kibanja uitgezet, Dyon mag met haar mee. Dyon wordt ziek, want moeder heeft wel andere dingen aan haar hoofd dan zorgen voor een klein kind. De opper Mzungu Jan geeft moeder geld voor medicijnen. Maar moeder besluit na lang wikken en wegen dat geld aan de ober te geven in ruil voor een fles van de plaatselijke alcoholische specialiteit. Het kind wordt uitgehongerd en met alle denkbare ziektes onder de leden afgeleverd bij vader. Deze toont zowaar twee hele dagen een goede vader te zijn. Hij neemt Dyon mee naar het ziekenhuis, geeft hem voeding en zorgt dat de ergste gezondheidsproblemen verdwijnen. Maar na die twee dagen heeft hij het eigenlijk wel gezien. Leuk zo’n baby, maar hij wil ook gewoon ‘s avonds bier kunnen drinken, ’s morgens in bed kunnen liggen om zijn kater uit te slapen en overdag rondhangen in zijn eigen videoclub. Gelukkig heeft vader een oma, een beresterke vrouw want 72, en zo lang houden de meeste het niet uit in Oeganda. Oma bewoont een van de tien kamers in de Kibanja. Op deze 10 vierkante meter woont ze niet alleen, zoals u, maar met ongeveer negen kleinkinderen en achterkleinkinderen. Allemaal kinderen waar vader en moeder op uitgekeken zijn, tijdelijk of voorgoed. Geen nood, oma vangt ze wel op. En als de kinderen oud genoeg zijn om geld in het laatje te brengen kunnen ze weer worden opgehaald, mits ze het bonnetje nog hebben dat wordt uitgereikt bij afgifte.
U zult ongeveer de eerste zijn die Dyon knuffelt, uren achter elkaar liedjes voor hem zingt (daarbij de discutabele liedjes als Moriaantje (een van mijn eigen favorieten!) niet uit de weg gaand), hem leert niet alleen maar heel chagrijnig te kijken. En zo zal Dyon de eerste zijn die uw moedergevoelens weet op te roepen en er voor zorgt dat u al snel de naam Mama Africa mee krijgt.

Vervolgens zal u voortdurend aan uw moedergevoelens herinnerd worden omdat elke Oegandees u belangstellend zal vragen hoeveel kinderen u denkt te produceren. Wilt een Oegandees u het bed in hebben, dan zal hij niet vragen : “Do you want to sleep with me?” maar: “Do you want to produce for me?”De vrouw is hier een teken van vruchtbaarheid, een vrouw die een tweeling weet te produceren, wordt gezien als de koningin, een geschenk van god. En dan wilt u toch niet achter blijven, en op z’n minst een poging wagen…

En zo kunt u weer meepraten met uw vrienden als de kinderwens weer eens besproken wordt.

(en dan nog een kleine les in eerlijkheid: dit hele stukje tekst heb ik enkel en alleen getypt om een excuus te hebben om de behoorlijk cliché nederlands-meisje-gaat-naar-afrika-foto (maar wat is ie lief!) op mijn site te kunnen zetten…)

PS aanvulling op les over beroemdheid: u kunt na deze les ook gemakkelijk oog in oog met de koning komen te staan. (zorgt u wel dat u zich een beetje kleedt voor deze gelgenheid en er niet bijloopt zolas anders; op kapotte slippertjes, vall t-shirt, vuile broek, ongewassen haar...)

10 opmerkingen:

  1. Ha Eefju,

    Blij te zien dat het goed met je gaat in Oeganda. Wanneer ga je een foto van mij, je favoriete mede-muzungu in Oeganda op het web zetten?

    Veel groeten,

    Arne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eefju, wat schrijf je heerlijk! Dankjewel voor weer zo'n prachtig verhaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. leuk hoor, zo'n mooi klein bruin kindje. is hij niet te koop? harstikke leuk souvenir voor als je terugkomt. zelf heb ik ooit een schildpad uit het buitenland mee terug genomen en daar heb ik wel bijna een half jaar plezier van gehad, toen begon hij te vervelen en heb ik hem door de plee gespoeld.Benieuwd naar je volgende avonduur. Jos
    Tsonge wat schrijf je leuk,maar wat een verschil in leefwijze.Kan ik me niks bij voorstellen
    en vraag me af hoe mensen en kinderen zich hierbij voelen en vrolijk kunnen zijn.Jij lijkt er gelukkig goed mee om te kunnen gaan en laat het komen zoals het komt.Anja

    BeantwoordenVerwijderen
  4. liefu eefju,
    wauw , word ik toch nog oma- misschien- en van een moriaantje nog wel. jij beleeft nog al eens wat. Heb je voor de koning ook geproduceerd? en worden dat mokka prinsjes of -prinsesjes?
    grandma is weer eens een voorbeeld van een sterke vrouw die de last van de hele familie op haar schouders draagt. Ik zag nog meer foto's van haar en haar huisje in aanbouw op de site van AforD. bewonderenswaardig maar ook een beetje tragisch dat je op je oude dag de zorg voor je halve nageslacht hebt, omdat je kinderen er een zootje van maken.
    dikke knuffel, met originele moedergevoelens, dorine

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hey eef!

    wat een lief negertje zeg! waauwie!
    zelf dacht ik aan een pakistanie-jochie. als ze tenminste met tulband en baard geboren worden... maar daar ga ik wel van uit.

    dit was het weer even (net mijn halve berichtje nl de pl kwijt geraakt omdat ik nog even de foto bekeek).

    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  6. EEF HET SNEEUWT!!!

    volgens mij in het zuiden des lands al langer, maar nu ook eindelijk in amsterdam. dat je 's ochtends de gordijnen nietsvermoedend opentrekt en ineens ziet dat alles wit is. en dat het niet alleen heeft gesneeuwd, maar dat het zelfs nog steeds sneeuwt. en dat je sporen ziet van auto's die al weg zijn gereden en een enkele dun wiebelig fietsspoortje. en dat alle takken een mooi wit laagje hebben. je kent het wel, als het sneeuwt!

    JOEPIE

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heb je Maxima nog gezien? Ze was vandeweek daaro.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hei Eefju

    Leuke site en de verhalen zijn weer als vanouds. Gelukkig is het hier ook heel mooi weer, rond 25 graden en kan ik ook van de zon genieten. Anders zou ik zeker heimwee krijgen naar het Afrikaanse continent.
    Heel veel succes verder en zie je op de msn.

    Martijn
    PS als je dit berichtenboek ook gebruikt kun je dan zeggen met welke organisatie je dit alles geregeld hebt? Misschien hebben ze nog waterbouwprojecten....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Eefju

    Heb je gecontroleerd of de buurman niet de verwekker van Dyon is geweest ? In dat geval komt de vermaledijde 'vader' uiteindelijk als de grote held uit deze tragedie. En daar mag dan weer op gedronken worden.
    Ben blij dat het me gelukt is om jouw site tussen de virussen in mijn PC te localiseren.
    Gezondheid gewenst van ons allemaal en tot mails.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Eefju,

    Daar dacht ik toch even dat uw zuster het over mij had. Maar goed, nu heeft het pas echt gesneeuwd (20 cm in A'dam, maar niets in Limburg!). Waar bent u nu om 's nachts sneeuwpoppen, met pino en mij te maken? Waarom moeten jullie ook zo per se in het buitenland zijn! Maar ik ga er nu vanuit dat u dus ook met een verstekeling in uw buik terugkomt. Of biedt het lichtgevende wonder een uitkomst?

    liefs

    BeantwoordenVerwijderen