Non Fictie/Fictie

zaterdag 9 april 2005

Les 8

Hoe word ik nou een echte Oegandees?

U weet nu al een hoop, dat wil zeggen; als u alle voorgaande lessen beheerst. Maar hoe wordt u nou een echte Oegandees? Oegandezen zijn net gewone mensen maar er zijn een aantal dingen waar u op moet letten.

Zorg bijvoorbeeld dat u lijdt aan totale zelfoverschatting. Het woord Fantastic kunt u dan ook zeer vaak gebruiken, vooral als u iets wilt classificeren wat met uzelf te maken heeft. Er zit echter een addertje onder het gras; als mensen dicht bij u komen (in de figuurlijke zin), moet u juist laten zien dat u eigenlijk, als puntje bij paaltje komt, een behoorlijk laag zelfbeeld heeft.

Ben vriendelijk. Een Oegandees is iemand met een glimlach op zijn gezicht.

Vergeet u gevoel voor humor. Een Oegandees houdt niet van humor. Echter; er is één dag in het jaar dat u wel een geintje kunt uithalen, Fools day (1 april). Een suggestie: zeg tegen iemand dat er telefoon is voor diegene. Als deze de telefoon vast heeft, blijkt er helemaal niemand aan de andere kant van de lijn te zijn. Vergeet niet zo hard te lachen als u zou doen als u de beste grap ooit heeft gemaakt.

Voor de vrouwen: Aletta Jacobs is hier nog nooit geweest. Verwacht dus niet dat er hier iets bestaat als gelijkheid tussen mannen en vrouwen. Ga dan ook niet de geëmancipeerde vrouw uithangen. Dus; als uw man u iets beveelt, doet u dat. Geen gesputter, geen ja maar ik... Nee u bent een vrouw. Weigert u toch, dan moet u niet gaan klagen dat u man u met een stok op uw kont slaat. Vrouw zijn betekent ook: niet staand drinken, geen bh dragen, produceren en daar vooral niet bij plannen, uw lichaam verkopen voor een bord chips and chicken of een Nile Special. (Met andere woorden: voor al die feministische vrouwen in Nederland die eigenlijk een beetje balen dat de feministische golf min of meer voltooid is; kom naar Oeganda, word een Oegandees. Hier kunt u nog oprecht zeggen dat u vindt dat vrouwen niet hetzelfde behandeld worden als mannen.)

Hou van dik. Als er een dikke vrouw langskomt, kunt u haar aanspreken met: 'Ow, hello, fat lady' Vetrollen zijn voor u ook een goede reden om van iemand te houden : 'ow i love you so much because you're so fat' (ja, Oeganda, het paradijs voor de ietwat dikkere medemens)

Oegandezen wonen in Afrika dus:
-Maak u niet druk, daar is het te warm voor. Alles komt wel een keer goed.
-Haast u niet.
-Vergeet u handelsgeest. U zou behoorlijk door de mand vallen als u blijkt een bedrijf te kunnen runnen. Denk dan ook nooit na vóórdat u iets doet. U leeft hier en nu, niet in het verleden, maar zeker ook niet in de toekomst.

Dans: als u muziek hoort, hoort u te dansen. Als u in een winkeltje staat en wacht tot u kunt betalen, als u op straat muziek hoort, op uw kamer, tijdens filmen. Ook als u geen muziek hoort kunt u dansen.

Leef buiten uw huis. Het leven is op straat, het gezin de hoeksteen van de samenleving? Mijn neus: de straat zonder straatsteen de hoeksteen van de samenleving.(wilt u weten wat u zoal op straat kunt doen? Jumping up and down, zie les 6 voor meer details)

Verhef uw stem. Ook als u over de meest normale koetjes en kalfjes praat is het raadzaam te praten alsof u de grootste ruzie heeft. Mocht u echt ruzie hebben, bijvoorbeeld met uw echtgenote omdat ze vreemd is gegaan, maak er dan helemaal een mooie vertoning van, en schroom niet deze show op straat weg te geven.

Ben bang voor Nightdancers. Ga na twaalven niet in uw eentje dorp-inwaarts. Mocht u onverhoopt toch van het pad afmoeten, neem dan een bananenblad mee die u bij een eventuele ontmoeting met een Nightdancer in zijn anus kunt stoppen, daar schijnen ze niet terug van te hebben. Sla het douchen over als er net iemand in het dorp is overleden. Nightdancers zijn de avond na een sterfgeval erg actief; het risico dat u er een in de douche tegenkomt, is te groot om te nemen.

In tegenstelling tot wat bovenstaande suggereert: ben schoon en ijdel. Was uw slippers minimaal een keer per dag. Lak uw teennagels. Ga eens per week naar de kapper om het meest waanzinnige kapsel op uw hoofd te planten, ook als u daardoor uw kinderen een dag niet kunt voeden.

Ben zo belsuitenloos als de pest. Enigszins moeilijke beslissingen kunt o overlaten aan God. Als iemand u vraagt of u iets wel of niet gaat doen, kunt u zodoende simpelweg antwoorden met: "if God wishes". Doe vervolgens niks, u zult vanzelf merken of God het wel of niet zo gewild heeft.

10 opmerkingen:

  1. hee liefu eefju,
    Je weet in elk geval behoorlijk hoe een ugandees in elkaar zit, ik denk niet dat ik veel met deze les kan, of beter gezegd : wil. Ik geloof niet dat ik de behoefte heb om te leren een ugandees te worden, als ik het zo lees. Er zitten wel een paar aantrekkelijke kanten aan, maar voor het merendeel ben ik als vrouw liever gewoon een achterhoekse limburgse. Ik ben wel benieuwd of je deze lessen zelf hebt gevolgd. Kom je nou terug als een hele of halve ugandese??? Met of zonder ugandese nakomeling in wording? met of zonder soa? of HIV, met of zonder vetrollen, met of zonder een onbedwingbare lust tot dansen? met of zonder een grote bek om mee te ruzieën? met of zonder angst voor het donker? en toch zeker weer niet zo twijfelend en besluiteloos als aan het begin van je opleiding???
    en je hebt toch zeker je zelfvertrouwen niet ondermijnd?
    Ik vind het opeens heel snel gaan en zie er wel naar uit dat je terug komt. Vrees dat mijn overlevingspakket smaakmakers niet veel zoden meer aan de dijk zet, àls je het al op tijd ontvangt...
    geniet van de laatste weken, dikke knuffel, dorine

    geen nieuwe foto's???

    jammer, jammer,

    dorine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. verwarrend zijn je lessen in ieder geval eefje! zat ik er dan helemaal naast toen ik dacht dat jij volop lessen in nederigheid kreeg? je ervaringen met ugandezen zijn vast veel uitgebreider en genuanceerder dan je in deze lessen beschreven hebt. wat heb je het meest gewaardeerd in de gandezen die je ontmoet hebt? in iedergeval hoop ik dat je de laatste dagen nog geniet met volle teugen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een gaaf verhaal weer, Eef! Zo is het helemaal. Succes met de laatste twee weken en CU in Bathmen!!!! (Of all places...)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De Heer wil graag dat deze hollandsche schone terugkomt.
    Amen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wow; "de straat zonder straatsteen de hoeksteen van de samenleving"..

    Die houden we er in

    BeantwoordenVerwijderen
  6. volgens mij heb je het gewoon naar je zin en zijn afrikanen de leukste mensen die er bestaan.
    kom je op mijn vijftigste verjaardag?
    dan weet ik in ieder geval dat ik echt een oud wijf ben als ik jou erbij heb !zoals je weet zijn wij in dit huis bezig met taal,wat schrijf je mooie verhalen.
    xxxxxxxxxx van mijn man

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag Eefjemeefje, ik vind dat je maar boeiende vehalen schrijft. Daar van de 34 mensen die in het huisje naast mij wonen er ook 33 ugandees zijn(of ghanees, daar wil ik van afzijn, iets met nees) voel ik ook een sterke overeenkomst in leefsituatie. Zo zie je maar weer, na al die jaren is de band nog steeds sterk. Als je weer in Nederland bent, en je mist Uganda, dan moest je maar eens bij mij op straat komen hangen. We maken er een dolle boel van!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. als ik dit alles lees, ben ik bang dat ik vrij weinig weg heb van een ugandees... behalve dat besluiteloze, denk ik.

    maar in hilversum hebben ze jouw opvatting, van het gezin NIET als hoeksteen van de samenleving, iets te letterlijk opgevat, dus ik zou maar uitkijken als ik jou was.

    LPP

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Haaa pole pole EEFJU,

    Ik ben erg benieuwd hoe jij je gaat gedragen als je weer in het Nederland bent... Dansen, Pole pole, dansen, fantastic, dansen,iemand bellen en dan snel de hoorn opgooien, dansen, geen bh, dansen, naar buiten verhuizen,...dansen,....

    Maar ach dat zal allemmaal wel meevallen.
    Wanneer kom je precies terug eigenlijk?

    Groetjes groetjes en zie je snel...

    Olafje

    PS.'If God wishes...'

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Als ik het me goed herinner kom je deze week ongeveer terug naar nl he? Blijf je ons dan wel nuttige levenslessen geven?

    BeantwoordenVerwijderen