Non Fictie/Fictie

dinsdag 21 oktober 2008

groter huis gezocht

Toen ik, bijna hoogzwanger, tegen dit huisje aanliep, was ik natuurlijk helemaal in de wolken. Ik kan me nog levendig herinneren dat ik helemaal gelukkig werd bij het zien van al die deuren die op mijn gang uitkomen. Wauw! En een kamertje voor mijn kleine babytje, helemaal fijn. Inmiddels zijn we 3 jaar verder. En in die drie jaar heeft dat kleine babytje ietsje meer bij elkaar verzameld dan alleen een rammelaar, en dus wordt het al een tijdje best een beetje krap. De laatste tijd gaat het echter in een sneltreinvaart.


Zo heb ik sinds een maandje of wat overal in mijn huis poorten en tunnels en bruggen staan. Het moeilijke is, dat ik ze meestal niet met het blote oog zie. Ik heb inmiddels de tunnels leren te herkennen; een rijtje van een aantal dekens op de grond wijst er 9 van de 10 keer op dat er een tunnel op die plek aanwezig is. Bruggen zijn ook goed te herkennen, meestal door een rij met stoelen midden door de woonkamer. Maar poorten zijn, hoe goed ik ook mijn best doe, door mij nog steeds niet zomaar te zien. Gelukkig heb ik een zoon die me met liefde vertelt waar ze staan. 'Ho, stop. Hier is een poort. Zeg het toverwoord.' Of ik moet opeens mijn portemonnee trekken. Op een dag rijzen er zo 8 poorten en tunnels en bruggen op, in dat kleine huisje van mij is dat best krap.
Soms wordt mijn huis opeens gevuld door een enorme hoge toren, te herkennen aan kramp in mijn been, aangezien dat been vaak de steunpilaar voor de toren vormt.

Het wordt kortom allemaal nogal krap hier.
Zeker nu Nano en ik hier niet meer alleen wonen. Overdag nog wel, maar 's nachts worden we vergezeld door een heel leger aan kabouters en piraten, die voornamelijk op nano's kamer regelmatig feestjes en bijeenkomsten organiseren. En nu heb ik daar zelf in de woonkamer natuurlijk niet zo'n last van, maar als Nano écht wil slapen, dan worden alle kabouters en piraten naar buiten gebonjourd. En nu de winter eraan zit te komen, zie ik het al wel gebeuren dat ze vervolgens allemaal bij mij in de woonkamer blijven hangen.

U begrijpt: ik ben gaan zoeken naar een nieuw huis. Nu heb ik iets op het oog dat qua grootte te doen moet zijn, en qua prijs ook wel.

Maar ik zie het al voor me: binnen een mum van tijd zullen de kamers gevuld zijn met ridders, prinsjes en prinsesjes. En voor ik het weet moet ik mijn zoon elke avond wegtrekken uit riddertoernooien die uiteraard telkens precies op zijn kamer plaats vinden. En voor het slapengaan moet ik uiteraard tig keer checken of de ophaalbruggen wel zijn opgehaald, kijken of de hoge torens nog niet door vijandige ridders met kanonskogels zijn beschoten....

Wat is nu wijsheid? Zal ik hier toch maar blijven zitten, en me er maar bij neerleggen dat ik zo nu en dan bijna over een poortje struikel om vervolgens op de teen van een kabouter te stappen, of zal ik me maar storten in een nieuw avontuur en voor nano alvast een passend riddershelmpje op de kop proberen te tikken?

10 opmerkingen:

  1. nano's fantasie is zo'n slecht alternatief nog niet, als de werkelijkheid uit die zwartwitgeblokte badkamer in het kasteel bestaat. en troost je met de gedachte dat het uit één kamer naar buiten bonjouren van kabouters en al dat soort raddraaiers nog te overzien is. ik moest er niet aan denken dat bij 41 kamers te moeten doen. en als je het al lukt, gaan ze natuurlijk met zijn allen op je grasveldje schaapachtig naar binnen zitten loeren. nee, aan deze hendrik geen kasteel besteed!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja, hoe groter het huis hoe meer troep, poorten, bruggen en tunnels.

    Aan de andere kant, als je dat kasteel kan betalen (overigens helemaal geweldig) kan je ook een bruggenopruimster in dienst nemen.

    Mijn serieuse tip is inderdaad eens de ogen open houden voor iets ruimers.Ik hoor je te vaak over je te kleine huis.
    Ook een andere buurt zou wellicht ook wel prettig zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kies het kasteel! :) Ridders zijn spannender dan kabouters! Enige kutte hieraan is dat dat helemaal in ff-ing frankrijk ligt, kheb jullie toch liever wat meer in de buurt, geloof ik. LP (mooi geschreven trouwens, maar ik ben niet anders van je gewend)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Misschien kan Nano er voor het gemak gewoon een extra kamer (of twee, of drie..) bij fantaseren. Zou al een hoop schelen. Met een speciaal klein zoldertje voor de kabouters, uiteraard, want die wil je natuurlijk niet in de kou laten staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hmm, de goedkoopste manier is ook de wreedste:
    Nano duidelijk maken dat er noch bruggen, tunnels en poorten, noch ridders, kabouters e.w.a.d.m.z. in je huis aanwezig zijn... oftewel; zijn fantasie afnemen....
    dan is je huis misschien weer groot genoeg....
    maar je zoon erg ongelukkig ben ik bang, en ik vermoed dat hij dan niet de enige is...

    OF, leer je nano zijn bruggen, tunnels en poorten, in zoverre ze tastbaar gemaakt zijn, zelf weer op te ruimen en biedt je hem een cursus 'gespreksvaardigheden met kabouters etc' aan zodat hij ze op assertieve wijze de deur kan wijzen.

    OF, aangezien nano zo'n goede fantasie heeft, gooi je het roer om, haal je je huis helemaal leeg, en laat je hem alles wat erin hoort te staan fantaseren! (beter opgeruimd kun je het niet krijgen denk ik! ;-) en het scheelt je ook weer heel veel geld...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. het lijkt me duidelijk dat jullie toe zijn aan een kasteel...
    verstandig is dan wel om meteen je eigen vertrekken af te bakenen met diepe grachten van minstens 30 m. breed. hierin zwemmen dan hongerige krokodillen. uit het water rijzen honderden meters hoge kaarsrechte muren op, voorzien van een ronde bovenkant zodat enterhaken geen grip krijgen. metsel alle kieren die groter zijn dan een kabouterhoofdje goed dicht. voor de zekerheid kun je daarachter nog luchtafweergeschut plaatsen.
    laat nano nu maar komen met zijn legers!

    (sorry nano, de strijd dreigde ongelijk te worden.)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik zou ook zeggen ga voor het kasteel. Het is even een stukje rijden/vliegen, maar het lijkt me een perfecte plaats voor een meeting-week :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik kan niet wachten om a.s. vrijdag met hem de ridders en kabouters te trotseren!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. als je dat kasteel nou doet, wil ik ook wel een kamertje of drie, vier nemen... en het lijkt me ook leuk voor oidipous, met al die kabouters, prinsen en ridders is ie ook niet zo alleen overdag
    of reizen ze mee daar waar nano gaat?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. is er een reden dat ik geen mailtje meer krijg als je een nieuw bericht hebt geplaatst?
    probeer je afstand te cree-eren tussen mij en onze zoon?
    bij ons in de bijlmer staat nog een en ander leeg, zekers te weten dat daar geen kabouters durven te komen!

    liefs tm

    BeantwoordenVerwijderen