Non Fictie/Fictie

vrijdag 21 mei 2010

en dan de tekst...

Dag 1:
Op de verwarming liggen tig papieren zakdoekjes. Het is overdag. Baker ligt in bed, onder de dekens, vier dekens. Met truien aan, drie over elkaar. En een muts op. Nano rent heen en weer met de warm geworden papieren zakdoekjes, om papa op te warmen.

Dag 2:
Baker wast af. Ik zet het droogrek neer. Baker kijkt verbaasd en een tikkie geërgerd waarom ik dat ding precies op dit moment precies op dé plek waar hij de afwas wilde zetten, neerzet. Vervolgens puzzelt ie net zo lang tot hij alle kopjes en borden naast het droogrek op het aanrecht kwijt kan. Het droogrek heb ik toen maar weer weggehaald.

Dag 5:
Toen ik voor het eerst naar Oeganda ging, vroeg een Oegandees aan mij: 'Are you from Almere?' Dat is weer eens een andere vraag dan 'Do you want to produce for me?', dus mijn aandacht had ie. Op school blijken klassen vol Oegandese kindjes erin gestampt te krijgen hoe wij Nederlanders land hebben ingepikt van de zee, hoe wij de baas over de natuur spelen.
En dus wilde Baker naar de afsluitdijk. Het regende die dag, zoals het de eerste week ongeveer elke dag deed. Bij het monument stapten we uit. Het woei, het was koud. En Baker sprak: 'We Africans are lucky. We can be poor, but at least we have a normal and nice climate', om even later hoofdschuddend te zeggen: 'It feels like I'm in a fridge'.

Dag 7:
'He??? Waarom vertrekt die trein terwijl hij nog half leeg is?'


(volgens zijn paspoort is baker op 25 mei jarig. een kaartje op je verjaardag krijgen, kent ie natuurlijk niet (hij kijkt uberhaubt met grote ogen naar wat er allemaal in de brievenbus (ook onbekend begrip) wordt gegooid de hele dag. Pakken vol folders, post, kranten....). Dus als je je steentje bij wil dragen aan zijn mini inburgering....)

4 opmerkingen:

  1. Ik lees en kijk al een aantal weken mee. Ik geniet elke keer weer van jouw "explosies".
    Ik wil ditmaal graag een duit in het zakje doen.
    Wil je me even jouw adres mailen?

    Groetjes,
    Joris

    BeantwoordenVerwijderen
  2. lang zal ie leven,....... hoe vieren ze in uganda een verjaardag?? als ze die vieren...... en weet je ook hoe oud Baker wordt?
    zie jullie morgen.

    liefs, dorine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. een verjaardag in oeganda? met een lekkere taart natuurlijk, ik kan het weten :)
    oh ja, een mooie taart moet ik natuurlijk zeggen, die er nog kitscher uit kan zien dan porseleinen poezenbeeldjes op een eikenhouten schouw in een woonboot.
    omdat het altijd warmer dan 30 graden is, is zo'n taart wel van het progres type (ben ik de enige die "progrestaart" een rare naam vind voor iets eetbaars?), en dan bedoel ik ook helemaal. ook de slagroom dus. da's mooi, want dan smelt'ie niet, wordt er niets zuur en kan hij tijdens vervoer tegen een stootje of 8. alle kleuren kan'ie ook hebben, en oh ja, zoet is hij ook, want suiker is er genoeg. feest dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geen inburgering is compleet zonder een te-laat-kaart. :)

    BeantwoordenVerwijderen